16 december 2013

Geen steun Krimpense Raad voor strijd tegen drankmisbruik

‘Nederlandse jongeren lopen voorop in het gebruiken van alcoholische drank. De overheid heeft de verantwoordelijkheid om hier de strijd mee aan te gaan, want de gevolgen van drankmisbruik trekken diepe sporen. Ook in de Krimpense maatschappij.’ Met deze woorden heeft SGP-raadslid Paul Schultink geprobeerd steun te krijgen voor het tegengaan van drankmisbruik middels aanpassingen in de algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Krimpen aan den IJssel.

Schultink diende samen met CU en CDA een amendement in om zogenoemde ‘happy hours’ te verbieden. Uit recent GGD-onderzoek blijkt immers dat er een directe link bestaat tussen happy hours en toename van drankgebruik: 55% van de jongeren drinkt meer drinkt tijdens uren waarin drank voor stuntprijzen wordt geschonken.Daarnaast bracht coalitiepartij de SGP met de CU een amendement in stemming dat voorzag in een aanpassing van de APV zodat verkooppunten niet meer dan 40% korting kunnen geven op alcoholische dranken. Regelmatig wordt gesignaleerd dat bij supermarkten auto’s vol worden geladen met kratten bier voor de halve prijs dat hetzelfde weekend nog door jongeren gebruikt wordt.Hoewel alle partijen in de Gemeenteraad uitspraken dat drankmisbruik van jongeren een groot probleem is, steunde coalitiepartijen VVD en PvdA, alsook de oppositiepartijen GroenLinks, Leefbaar Krimpen en D66 niet de voorstellen waarvoor de SGP het initiatief had genomen. Deze partijen zijn van mening dat de APV geen geschikt middel is om drankgebruik tegen te gaan. Verdere motivering of alternatieven ontbraken helaas.Behalve de APV heeft de gemeente weinig middelen voorhanden om de overmatige consumptie van alcohol tegen te gaan. De SGP betreurt dan ook dat haar amendementen niet zijn aangenomen en zal andere gelegenheden aangrijpen om de strijd tegen drankmisbruik tegen te gaan.