7 november 2024
Begroting 2025 - inbreng SGP
Voor ons ligt de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028. Gemaakt in onzekere tijden met oorlogen, maar ook met politieke onzekerheid. In de wereld, zoals Amerika, maar ook in Nederland hebben we niet te maken met een stabiele regering. Deze begroting beoordelen we met de informatie die we nu hebben, wetende dat er veel kan gebeuren die deze begroting kan beïnvloeden.
Een belangrijk onderdeel is het effect van de kortingen die het Rijk ons vanaf 2026 oplegt en waarop we ons dus in 2025 moeten voorbereiden. We kunnen er helaas niet op vertrouwen dat de landelijke overheid dit gat zal opvullen.
Ondanks, onder andere, de financiële onzekerheid is er iets wel zeker, en dat is Gods trouw en ik hoop dat we daar allen op mogen vertrouwen. Een toepasselijk vers uit de Psalmen is Psalm 3:2
Maar, trouwe God, gij zijt
Het schild dat mij bevrijdt
Mijn eer, mijn vast betrouwen
Op U vest ik het oog.
(Psalm 3:2 eerste regels)
In de eerste termijn willen wij graag stilstaan bij een aantal onderwerpen.
1. Rijk verantwoordelijk voor bekostiging gemeenten
Deze begroting is voor het komende jaar sluitend, maar voor de jaren erna zeker niet. We willen benadrukken dat de oorzaak van deze tekorten niet ligt in het handelen van de gemeente of de gemeenteraad, maar dat deze tekorten ontstaan doordat het Rijk de geldkraan dichter draait. We vinden daarom het ook de verantwoordelijkheid van het Rijk om de gemeente voldoende financiële ruimte te geven voor de vele taken die de gemeenten moeten uitvoeren en welke verantwoordelijkheden we hebben voor onze inwoners.
2. Geen nieuw beleid
De SGP vindt het heel verstandig dat deze begroting een begroting is zonder nieuw beleid. Deze begroting is dus eigenlijk grotendeels een vertaling van reeds door ons, als gemeenteraad, vastgesteld beleid. Deze aanpak is voldoende voor de begroting 2025, maar niet voor de jaren erna. Komende kadernota, dus halverwege 2025, zullen we dus echt moeten kijken hoe we het gat voor 2026 gaan dichten. We steunen het voorstel van het college om dit in stappen te doen richting 2028.
3. Motie investeringen
In de begroting is duidelijk aangegeven dat de motie Investeringen, die de SGP bij de kadernota heeft opgesteld en unaniem is aangenomen, door het college is uitgevoerd. De uitwerking van deze motie heeft geleid, zo lezen we, in een voordeel van 8,5 ton ten opzichte van de kadernota. Het geraamde resultaat van de begroting is 2,64 ton. Mijn vraag aan de portefeuillehouder is of hij het met de conclusie eens is dat de uitvoering van onze motie nodig was om de begroting 2025 sluitend te krijgen?
Wat opvalt in de begroting, maar vooral in de meerjarenraming, is de enorme investeringsopgave van de komende jaren. En dan hebben we ook nog het zwembad waarover we binnenkort meer informatie gaan krijgen. Deze investeringsopgave blijft voor de SGP echt een belangrijk aandachtspunt. We zien ook de netto schuldquote in de begroting richting 2028 oplopen naar 131,9%. Dat betekent dus een schuld die veel groter is dat de hele begroting van 1 jaar. Welke mogelijkheden ziet de portefeuillehouder om dit te voorkomen? Deze schuldquote laat wat de SGP betreft ook zien dat we zeer terughoudend moeten zijn met bijvoorbeeld financieringen aan bijvoorbeeld verenigingen.
4. Hart van Krimpen
Voor de SGP is het Hart van Krimpen een belangrijke ontwikkeling de komende jaren waarvan we zeer benieuwd zijn naar de voortgang en de plannen. Wanneer kunnen we de eerste stappen verwachten zoals het afsluiten van het Raadhuisplein voor verkeer en het verplaatsen van de markt? Voor het Hart van Krimpen hebben we 1 miljoen gereserveerd, laten we dit verstandig inzetten.
5. Bevordering van de zelfredzaamheid in het Sociaal Domein
Het Sociaal Domein beslaat een groot deel van onze begroting, zo’n 40%. Als christenen vinden wij het belangrijk aandacht te hebben voor de zwakken in de samenleving. Voor de ouden van dagen, maar ook voor onze kwetsbare jeugd. We vinden echter wel dat dit moet zijn in het kader van wat écht nodig is. Daarom zijn we ook blij met de lijn die ingezet is tot bevorderen van de zelfredzaamheid. Het verbetert niet alleen de kwaliteit van leven als inwoners voor zichzelf en voor elkaar kunnen zorgen, het kost ook nog eens minder geld. En wat is daarvoor nodig? Dat wordt duidelijk aangegeven: een gedragsverandering en een omslag in denken. We staan volledig achter deze visie en we vinden het belangrijk dat hier op een goede manier invulling aan gegeven wordt.
De SGP steunt de investering in jeugdzorg door de versterking van het lokale team en hoopt dat deze investering zal leiden tot de gewenste gedragsverandering.
6. Ondernemers
Voor Krimpen zijn ook ondernemers belangrijk. Als SGP volgen we de ontwikkelingen in de Stormpolder en het EMK-terrein en zien uit naar de ontwikkeling daarvan om daarmee de bedrijvigheid te faciliteren zoals de Maritieme maakindustrie.
In de begroting kunnen we lezen dat de marktgelden en havengelden stevig stijgen. Het is goed om te horen dat het college verwacht dat dit niet gaat leiden tot vertrek van marktkramen en schippers. Als SGP zijn we namelijk trots op onze markt en onze schippers die we in Krimpen hebben, we zien dan ook uit naar de realisatie van de toegezegde auto-afzetkraan en walstroom. We roepen het college op de effecten van deze tariefstijgingen goed te blijven monitoren.
7. Afsluiting
Als afsluiting wil ik het college succes wensen met de realisatie van deze begroting in de al genoemde onzekere tijden. En als SGP hopen we dat we als raad gezamenlijk aan de slag gaan met de financiële uitdaging voor de komende jaren.
Anton Brand, raadslid